Nieuwe modules in ons digitaal navormingsplatform

Terug naar overzicht
Ontdek ons digitaal navormingsplatform! Dit interactieve leerplatform bestaat momenteel verscheidene cursussen opgebouwd uit meerdere modules. De opzet van een module kan variëren van puur praktijkgericht tot het uitdiepen van theoretische concepten. 
Elk kwartaal wordt dit platform aangevuld met 2 nieuwe uitgewerkte modules, verdeeld over de verschillende cursussen. Daarnaast zorgen we er voor dat de huidige inhoud up-to-date blijft met de laatste evidence-based inzichten. 
Elke module op het leerplatform geeft u recht op accreditering. U doorloopt een module met een duurtijd van één uur en ontvangt een certificaat met een accrediteringsnummer.


Exercise is Medicine, beweging als therapie voor chronische aandoeningen (cursus Preventie)

Gezien de huidige evidentie omtrent het belang van lichaamsbeweging in de preventie en behandeling van chronische aandoeningen, zou beweging een hoeksteen moeten vormen in de eerstelijnszorg. Internationaal groeit de aandacht voor de problematiek door organisaties zoals Chronisch ZorgNet in Nederland, FYSS in Zweden, maar er zijn ook Belgische initiatieven zoals ClaudicatioCare of 'Bewegen op verwijzing'.

Met behulp van concrete tips zal je in staat zijn om ‘exercise is medicine’ bespreekbaar te maken met de chronische patiënt, en dit te implementeren in zijn behandeling.

Deze online module heeft als doel kennis aan te reiken over de huidige evidentie, over de juiste indicaties en over bestaande initiatieven rond 'Exercise is Medicine' bij een aantal chronische pathologieën.

Na het doorlopen ben je in staat om de patiënt, voor wie lichaamsbeweging een essentiële hoeksteen van de behandeling vormt, te identificeren, wetenschappelijk onderbouwde informatie te geven en deze beschikbare informatie te gebruiken in de praktijkvoering.

Auteurs: Dr. Dieter Christiaens, Dr. Lore Ickroth, Dr. Bert Rinia, Dr. Ward Van de Wygaart, Prof. Dr. Mieke Vermandere.



Gezondheidsgeletterdheid (cursus Communicatie)

In de laatste decennia is het onderzoek naar gezondheidsgeletterdheid enorm toegenomen. Zo zou 28% van de Belgen beperkte gezondheidsvaardigheden hebben. Bij 15% van de Belgen zijn de gezondheidsvaardigheden zelfs onvoldoende. Beperkte gezondheidsvaardigheden hebben een negatieve invloed op de gezondheid van patiënten en zorgen voor hogere kosten in de gezondheidszorg.

Deze e-learning heeft dan ook als doel om beperkte gezondheidsvaardigheden bij patiënten te leren herkennen en hierop in te spelen.

Auteurs: Dr. Eveline De Brucker, Dr. Ine Schoonheere, Prof. Dr. Marc Van Nuland.


Perinatale depressie in de huisartsenpraktijk (cursus Zwangerschap, bevalling en geboorteregeling)

Deze e-learning werd ontwikkeld met het oogpunt de huisarts te ondersteunen in het herkennen en diagnosticeren van perinatale depressie in de eerste lijn.

Het belang hiervan is te vinden in de grote prevalentie en gevolgen van depressie tijdens en na de zwangerschap.

Daarnaast weerhouden we minder extreme doch ook zeer ingrijpende gevolgen voor het kind op korte en lange termijn op lichamelijk, gedragsmatig en psychologisch vlak, alsook invloed op de moeder/vader-kindrelatie en de partnerrelatie.

Auteurs: Dr. Davina Paredis, Prof. Dr. Birgitte Schoenmakers.