Verschenen in het Contactblad Maart 2023
Een reflectiegroep bestaande uit de artsensyndicaten, mutualiteiten, academische centra huisartsgeneeskunde, wetenschappelijke verenigingen huisartsgeneeskunde en hun jongerenafdelingen, huisartsenkringen, huisartsen in opleiding, KCE, FOD Volksgezondheid en RIZIV heeft hiervoor een voorstel ontwikkeld. Daarnaast werd het werkveld bevraagd, door middel van focusgroepen bij 11 LOK-groepen verspreid over heel België (2 sessies per LOK-groep) en een online bevraging, ingevuld door 2.453 respondenten. Het KCE produceerde ook een rapport over 5 andere Europese landen met een gemengd financieringsmodel van de huisartsgeneeskunde.
Het New Deal organisatie- en financieringsmodel heeft betrekking op de huisartspraktijk, gedefinieerd als een praktijk die wordt uitgebaat door één of meerdere geaccrediteerde huisartsen en die onder hetzelfde dak of gestructureerd in een netwerk werken, met een gedeeld patiëntenbestand en integratie-instrumenten zoals gedeelde patiëntendossiers, zorgoverleg en coördinatievergaderingen.
Het New Deal financieringssysteem is een drieledig gemengd model waarbij huisartsen betaald worden met een capitatiebedrag voor elke patiënt met een vaste behandelrelatie (analoog aan het GMD), per prestatie (consultaties, bezoeken en technische aktes) en via een premiefinanciering.
In een New Deal praktijk zal het capitatiebedrag per patiënt met een vaste behandelrelatie aanzienlijk hoger zijn dan het bedrag voor het GMD in de prestatiefinanciering; de bedragen voor de honoraria voor consultaties en bezoeken zullen lager zijn, zodat deze twee componenten gemiddeld een even groot aandeel vertegenwoordigen in het inkomen van de huisarts. Bedragen voor technische aktes blijven onveranderd. Het capitatiebedrag wordt gemoduleerd naar zorgzwaarte. Voor consultaties met patiënten zonder vaste behandelrelatie (vakantiegangers, studenten, …) gelden de reguliere tarieven, ‘passantentarief’ genoemd.
De premiefinanciering bestaat uit 4 onderdelen. Voor de onderdelen ondersteuning, kwaliteit en beschikbaarheid worden de huidige systemen behouden (geïntegreerde praktijkpremie, beschikbaarheidshonoraria, zorgtrajecten, …). Het onderdeel samenwerking creëert een vergoeding voor praktijkmanagement in functie van het aantal zorgverleners binnen de praktijk en het aantal patiënten met een vaste behandelrelatie, en een optionele premie voor een verpleegkundige in de huisartspraktijk in functie van het aantal vaste patiënten in de praktijk. De premie voor de praktijkverpleegkundige wordt verbonden aan voorwaarden, namelijk naar de grootte van de praktijk, het gebruik van integratie-instrumenten en het opzetten van programma’s in preventie en proactieve zorg.
Het nieuwe financieringsmodel is budgetneutraal voor een gemiddelde praktijk. Er is bijkomende financiering voor de premies voor praktijkverpleegkundigen en praktijkmanagement.
Technische uitwerking van het voorstel volgt in een aansluitend traject binnen de NCAZ. Het organisatie-en financieringsmodel zal tijdens de startfase geëvalueerd worden en bijgestuurd waar nodig. Dit nieuwe model zal bestaan naast de huidige bestaande systemen en huisartsen zullen vrijwillig kunnen instappen in dit nieuwe model.